Mijn date klaagt.

Mijn date heeft op onze tweede afspraak niet anders gedaan dan geklaagd: over zijn werk, over de druk, over de oneerlijke verdeling van het huis, over… Noem het maar op. Blijkbaar zag hij op het einde wel dat het me to-taal niet meer interesseerde en heeft hij zich verontschuldigd. In de mails die na de date volgden, beloofde hij me om naar een therapeut te gaan. Maar moet ik daar wel in geloven? (Anneke 48 jaar)

Kunnen mensen veranderen? Ja en nee. Ja, hun gedrag kan veranderen, nee, hun karakter verandert niet. Het hangt er dus van af of je date een ‘chronische klager’ is of niet. Een chronische klager, die klaagt omdat hij niet anders gewoon is, hij klaagt uit gewoonte. Alles is altijd wel te dik, te dun, te kort of te lang…. Dit is nu eenmaal zijn manier van comuniceren. Het is soms best Brittish funny, maar is erg vermoeiend om mee samen te leven. In het begin probeer je als partner nog oplossingen te zoeken, maar daar gaat het voor een klager eigenlijk niet over. Een chronisch klager wil geen oplossing, maar wil aandacht krijgen voor het ‘onrecht en de problemen’ die de klager worden aangedaan. Dit soort van mensen zie je ook in therapie en daar kan je eigenlijk niets mee aanvangen, laat staan dat je ze als partner wil. Toch zijn chronische klagers sociaal genoeg aangelegd om telkens weer nieuwe mensen rondom zich te vinden die een tijd het geduld hebben om naar hun monoloog te luisteren.  Omdat het klagen zo een gewoonte is geworden, zien chronisch klagers niet wat voor een verlammende effect hun monoloog op hun toehoorders heeft. Het zijn mensen waarbij je je leeg voelt na een gesprek met hen, alsof ze alle energie uit je hebben gezogen. Vrienden of kennissen die een klager eens op hun plaats zetten, worden daarna zelf het onderwerp van de volgende klaagzang. Want oh wee, de chronisch klager wordt niet begrepen… Deze ongelukkige verslaving naar aandacht creëert een vicieuze cirkel waarin echte problemen onopgelost blijven en alleen klagen nog wat ontsnapping lijkt te bieden uit de ellende.

Maar iedereen heeft al wel eens een slechte dag en wil daar al wel eens over klagen en daar is niets mis mee. Integendeel, dat is zelfs gezond! Pas wanneer het chronisch wordt en het klagen het enige is wat ervoor zorgt dat er een band gemaakt wordt met mensen, dan is er een probleem.

Om nu even op je vraag in te gaan: kan je een klager laten stoppen met klagen, zelf als het een chronische klager is? Ja, dat kan. Het is een diep gewortelde gewoonte die doorbroken moet worden. En hoe doe je dat? Wel, door heel bewust niet meer te klagen en er nieuwe gewoontes voor in de plaats te zetten. Een soort afkickprogramma dus. Je gaat je een klaagdieet houden en ondertussen proberen om op een opbouwende manier met je klachten om te gaan en te leren dat je een betere band schept met mensen door niet te zeuren. Klagers moeten leren om hun klachten om te zetten in wensen.

Klager af in vier stappen:

1. Hou jezelf een periode voor waar in je aan jezelf belooft om niet te klagen. Die mag niet te lang (een maand ) en niet te kort ( twee dagen) zijn.

2. Wanneer je het moeilijk krijgt en toch zin hebt om te klagen, schrijf je alles op in een soort van dagboekje.  Eens opgeschreven doe je gewoon verder me wat je bezig was.

3. Probeer eer eens achter te komen wat je geklaag veroorzaakt. Maak bijvoorbeeld een top tien van de onderwerpen waar je het meest over zuert.

4. Klachte nomzetten in wensen is niet makkelijk, maar wel een van de belangrijkste stappen. (In plaats van: ‘ik vind mezelf te dik’, zeg je: ‘ik wil graag een gewicht hebben van 55 kilo’.) Bij elk van die wensen sta je best even stil bij enkele vragen: op welke manieren kun je dit doel behalen? Welke stappen kan je ondernemen? Wie kan je daarbij helpen? Hoeveel tijd heb je per stap nodig?

Hoe kleiner je stappen zijn, hoe makkelijker haalbaar en hoe sneller je jezelf een compliment kan geven! Doen!

This entry was posted in afspraakje, communicatie and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>