Goede voornemens omzetten in echte daden. (deel 1)

Met het nieuwe jaar komen ook de goede voornemens er aan. Dempig gegeten na alle kerststronken, speculaaskoeken, chocoladecenten, aperitiefhapjes bij de weelderig vloeiende cava, gaan we vaak het nieuwe jaar in met een lichaam waar we niet helemaal tevreden over zijn. En dat al helemaal niet meer goed aanvoelt. Maar,… Je weet het zeker, dit jaar gaat het je lukken. Je gaat vermageren, gezonder eten, meer bewegen, minder drinken,… én een partner zoeken. En het gaat je nog lukken ook want je bent nog nooit zo vastberaden geweest als nu. En ja, je had het vorig jaar ook al gezegd, maar toen was je maar voor de helft zo overtuigd van nu. Vorig jaar mislukte het gewoon omdat je minder vastberaden was…, denk je. Helaas, pindakaas, de realiteit steekt anders in elkaar.

‘Het ijzer kan je maar beter smeden als het heet is’. Of nog meer spreekwoorden die van toepassing zijn: ‘de soep wordt nooit zo warm gegeten als ze opgediend wordt’. Hier bedoel ik mee dat je bij nieuwjaar super gemotiveerd bent om je goede voornemens waar te maken omdat de nood aan verandering dan groot is. Je voelt je na al dat eten niet goed in je vel, de kater van nieuwjaar ligt nog vers in je geheugen, de trap oplopen doet je hijgen en alweer de feestdagen doorgeworsteld zonder partner aan je zijde…. je bent het beu en je wil het anders. En die eerste weken lukt het ook geweldig goed, maar eens de kater verdronken en je weer in je normale drukke doen bent, wordt je motivatie plots een stuk kleiner.

Een onderzoek van de Radbound Universiteit Nijmegen concludeerde dat mensen denken dat de mate van hun vastbeslotenheid waarmee ze hun voornemen nemen, rechtevenredig staat met hun kans op succes van een voornemen. Des te harder je verlangt om gezonder te leven, des te meer je verwacht dat je voornemen gaat lukken. Maar niets is minder waar. Uit het onderzoek blijkt dat vastbeslotenheid op geen enkele manier voorspelt of iemand het voorgenomen gedrag uiteindelijk uitvoert.

Het zijn doorgaans je eigen routineuze gebruiken en zelf aangeleerde gedragingen die ervoor zorgen dat je niet slaagt in je voornemen. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en houden niet van verandering (in therapie durven we al wel eens zeggen dat alleen mensen in een grote crisis bereid zijn om echt te veranderen). Je herkent het wel: omdat het net die ene ochtend regent, neem je toch de auto in plaats van de fiets om naar de bakker om de hoek te gaan. Je hebt een stressvolle week gehad en in plaats van je in je loopkledij te wurmen, zoek je troost in een pot vanille-ijs en een filmpje in je zetel, want dat heb je nu toch verdiend. Ook je omgeving wil niet altijd meewerken. Je glas wijn wordt gewoon opnieuw gevuld bij het volgende etentje bij de vrienden terwijl je net heel je nieuwe gezondheidsplan uit de doeken gedaan hebt.

Wil je echt dat je goede voornemens slagen, kan je maar beter ineens op de juiste manier aan de slag. Als eerste is het belangrijk om je doel op te schrijven en het op een positieve manier te formuleren. En vergeet ook niet op te schrijven op welke manier je dat doel wil bereiken. Schrijf dus niet ‘ik wil de volgende feestdagen niet meer alleen zijn’ Maar schrijf bijvoorbeeld:’ Vanaf 10 januari ga ik me inschrijven bij een datingsite, ik schrijf me in voor een cursus en ik ga op minstens drie dates met mensen die me interessant lijken.’

Zorg dat je je doelen vertelt en uitlegt aan je vrienden en familie, dat is mijn tweede advies. Niet alleen zullen zij je steunen wanneer het niet helemaal van een leien dakje loopt, ze zullen je vaak aan je doel herinneren door er naar te vragen. Verder zal je merken dat een deel van je omgeving mee in actie schiet. Iemand die wel mee wil gaan sporten, iemand die samen met je wil stoppen met roken of iemand die plots een collega kent die ook single is en misschien wel iemand is voor jou.

Als derde is het belangrijk dat je je even afvraagt of je doel wel haalbaar is. Die aftoetsing is makkelijk: als iemand anders het al eens gedaan heeft met succes, kan jij het ook. Als er zo mensen in je omgeving zijn g a die dan zeker eens opzoeken. Vraag aan hen wat zij gedaan hebben, hoe zij de moeilijke momenten zijn doorgekomen, wat hun hulpstukken waren. Voor roken, drinken, gaan sporten,… zijn er daar voldoende voorbeelden. Als het gaat over het zoeken naar een lief is niet altijd iedereen daar even open over. Toch vind je vrij snel mensen als je maar zelf openhartig genoeg bent. Ook op verschillende fora kan je zeker terecht voor goed advies.

Het opschrijven van alle mogelijke valkuilen in de toekomst die je kunnen tegenhouden om je doel te bereiken, is belangrijk. Dat laatste advies zou ik graag nog willen uitbreiden: bedenk ook alle mogelijke oplossingen voor je toekomstige hindernissen. Als je weet dat je geen goede foto hebt om te gebruiken bij je onlineprofiel, leg dan al een afspraak vast bij een fotograaf of vraag aan wat vrienden om leuke foto’s te maken. Als je denkt dat je gaat verstijven bij het invullen van je profiel, doe het dan samen met je vriendin. Als je weet dat je geen vlotte pen hebt, maak dan samen met een vriend wat standaard antwoorden klaar,….

En vooral: feest! Vier je overwinningen, vier elke stap die je dichterbij je doel brengt en vertel het je omgeving. Hoe meer positieve feedback je krijgt, des te makkelijker het is om iets vol te houden.

This entry was posted in Andere. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>