Dé klik en hoe kan je het krijgen ervan verbeteren.

Vorige keer hebben we even samen bekeken uit welke verschillende delen een klik bestaat. Nu we dat weten, wat ermee gedaan?

Heel wat singles zijn op ‘de versiertoer’. Ze proberen heel doelbewust een klik te maken bij andere singles in de hoop dat het iets wordt. Ze willen veroveren: de ander op de een of andere manier aan zich te binden (door ermee te kussen, door iets emotioneels bij hen los te weken). Diegene die het doel is van deze avances voelt zich daar vaak ongemakklijk bij: je voelt dat je onzeker wordt, zenuwachtig bent, verlegen  en in het slechtste geval geïrriteerd. Singles die te veel moeite doen om met iemand een klik te maken worden daarom ook gemeden. Vaak wordt er gezegd over hen dat ze zielig zijn, te opdringerig en hopeloos op zoek. Wederzijdse (al dan niet lichamelijke) aantrekkingskracht kan deze vervelende periode overbruggen. Maar toch… als het té geforceerd is, haakt al snel iemand af. Dat zijn dus geen ‘happely ever after’ kliks, maar kliks die achteraf wrang smaken.

Dat is ook de reden waarom je de meeste goeie kliks niet krijgt op café, maar wel op een plaats waar mensen ongedwongen elkaar leren kennen. Vandaar dat je het gevoel krijgt  dat net op de moment je niet aan het zoeken was naar een partner, die er opeens wel is. Het is de klik die je plots voelt bij iemand van de sportclub, iemand van  op je werk, iemand die je ontmoet aan de schoolpoort,… Want daar krijg je dat ongedwongen karakter van een goede ontmoeting. Je bent daar al samen en neemt de tijd om elkaar te leren kennen.

Hoe kan je dan je kansen op een klik wel verhogen?

Laat ons eens de vier punten van een klik overlopen.

Het eerste punt ging over ervaringen en emoties delen. Begin eens met wat meer van jezelf te laten zien. Dan heb ik het uiteraard niet over meer decolleté of meer armspieren. Begin eens met wat meer te praten over leuke ervaringen die je had met mensen rondom jou. Vertel over die fijne reis, hoe zeer je kan genieten van je hobby, wat je echt fijn vindt om te doen, welke dromen je nog hebt, wat je nog wil bereiken in je leven, waar je voor staat, …. dat interesseert mensen. Het is op die basis dat mensen een connectie zoeken. Niet op basis van praatjes over het mooie weer.

Laat jezelf ook letterlijk meer zien. vergroot je netwerk. Vraag aan een collega die single is om eens met zijn/haar vriendenkring mee uit te mogen gaan, ga eens naar een andere sportclub, contacteer wat meer kennissen, ga naar feestjes,…

 

Het tweede deel van de klik was de veiligheid en het respecteren van grenzen. Niet iedereen is daar even goed in. De ene persoon is nu eenmaal sociaal vaardiger dan de ander en de een kan zich al beter empatisch inleven dan de ander. Sommige singles die hier niet zo goed in zijn, gaan extra voorzichtig reageren. Ze willen de ander in geen geval wegjagen. Op zich niet slecht, want veiligheid zorgt voor intimiteit. Maar té voorzichtig zijn, kan net als ongeïnteresseerd overkomen. Durf dus vragen te stellen. En wees vooral geïnteresseerd in de ander. Wat je zelf vertelt doet er niet steeds toe, je bent er niet om de ander constant te annimeren. Wees gerust, je voelt wanneer iemand zijn focus, zijn radar op jou legt. Daarom blijven sociale vaardigheden zo een cruciaal punt in het maken van een band. Moest je die niet hebben is ook dat niet onoverkomelijk. Via cursussen kan je die zeker trainen.

De twee andere punten van een klik bespreek ik in de volgende blog.

This entry was posted in advies, communicatie, daten, Eerste afspraak, single and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>